FLUSHING GRAPHICS

Bij Liberty BASIC gaan de tekeningen in de grafische boxen en grafische vensters verloren,
als het venster door een ander venster wordt bedekt, of als het venster wordt geminimaliseerd.
Om tekeningen te "kleven" op het scherm, gebruikt men het FLUSH commando.
Het FLUSH commando wordt gebruikt samen met DELSEGMENT, DISCARD, REDRAW, en CLS.

In het volgende voorbeeld, wordt de graphicbox gevuld met geel.
De tweede regel beveelt Liberty BASIC om deze teken bewerkingen te onthouden,
en de graphicbox opnieuw te vullen wanneer het nodig is, zodat het altijd met geel gevuld is.
Zonder het FLUSH commando, keert graphicbox naar zijn standaardkleur terug
op al die plekken die door een ander venster werden bedekt,
en de volledige graphicbox keert krijgt zijn standaardkleur terug als het venster werd geminimaliseerd.
Het FLUSH commando verzekert dat het altijd geel zal zijn.

print #w.g, "down; fill yellow"; print #w.g, "flush";

FLUSHING SPRITE GRAPHICS

Een eenvoudig FLUSH commando zal NIET werken om grafische tekeningen van het SPRITE commando te flushen.
Het is mogelijk om een grafische box of grafisch venster dat gevuld is met sprites te flushen.
Het vereist wel eerst een extra commando:

GETBMP BMPNAME X Y WIDTH HEIGHT

Het GETBMP commando moet door een DRAWBMP bevel worden gevolgd
dat genoemde bitmap in het venster of de grafische box tekent op die zelfde locatie.
Het kan daarna worden geflushed. Het ziet er in een programma zo uit:

print #w.g, "getbmp KeepIt 0 0 300 200";

print #w.g, "drawbmp KeepIt 0 0; flush";

WEES ZUINIG MET HET FLUSHEN VAN EEN ANIMATIE VAN SPRITES!
Het "flush" commando verbruikt geheugen.

Een grafische box kan indien nodig gemakkelijk worden bijgewerkt met het commando DRAWSPRITES.
Als sprites deel van een geanimeerde vertoning uitmaken, kan elke animatie frame worden geflushed,
maar het is belangrijk om oude segmenten uit geheugen te verwijderen.
Het is zelden noodzakelijk om geanimeerde plaatjes te flushen,
omdat het beeldscherm gemakkelijk kan worden verfrist, en de verrichtingen om segmenten te flushen
en te schrappen de animatie zullen vertragen.